PHSR 2016-2021
Obsah
1.2 Harmonogram spracovania PHSR
1.3 Východiskové koncepčné dokumenty
1.4 Hodnotenie predchádzajúceho PHSR obce
2.1 Analýza projektovej pripravenosti
2.2 Analýza vnútorného prostredia
2.2.1 Základná charakteristika obce
2.2.7 Kultúrno-spoločenský život v obci
2.3 Analýza externého prostredia
2.4 Zhodnotenie súčasného stavu územia
3.1 Vízia rozvoja územia obce Dolné Dubové
4.1 Opatrenia a projekty vrátane ich priradenia k jednotlivým prioritám
4.2 Súbor ukazovateľov výsledkov a dopadov
5.1 Východiská a popis úloh jednotlivých partnerov pri realizácii
5.2 Popis postupov organizačného a inštitucionálneho zabezpečenia realizácie PHSR
5.3 Stručný popis komunikačnej stratégie
5.4 Systém monitorovania a hodnotenia
6.1 Indikatívny finančný plán na celú realizáciu PHSR
6.2 Model viaczdrojového financovania jednotlivých projektov
6.3 Systém hodnotenia a zaraďovania projektov do financovania
8.1 Formulár č. Ú 9 – Ex post hodnotenie predchádzajúceho PHSR
8.2 Formulár č. A 4 – Ex-post hodnotenie – stav projektovej pripravenosti
8.3 Formulár č. A 7b – Evidencia podnikateľských subjektov v obci
8.4 Formulár č. A 8 – Evidencia mimovládnych organizácií
8.5 Formulár č. F 6 – Finančný rámec realizácie PHSR
1 Úvod
Názov: |
Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Dolné Dubové na roky 2015 – 2021 |
Územné vymedzenie: |
Trnavský kraj, okres Trnava, obec Dolné Dubové |
Územný plán obce schválený: |
áno |
Dátum schválenia PHSR: |
16.07.2015 |
Dátum platnosti: |
15.12.2015 – 31.12.2021 |
Verzia: |
1.0 |
Publikovaný verejne: |
16.12.2015 |
Zdroj: vlastné spracovanie
Dokument „Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Dolné Dubové na roky 2015-2021“ (ďalej len PHSR) je strednodobý strategický dokument, ktorý na základe analýzy hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce stanovuje jeho strategické ciele a priority rozvoja. PHSR je základným programovým dokumentom podpory regionálneho rozvoja na lokálnej úrovni. Je prostriedkom na napĺňanie vízie ďalšieho smerovania rozvoja obce. Prostredníctvom PHSR obce Dolné Dubové sa uskutočňuje podpora rozvoja na úrovni miestnej samosprávy s dôrazom na sociálnu, hospodársku a environmentálnu sféru.
PHSR spolu s územným plánom konkrétneho územia je základným a kľúčovým dokumentom pre riadenie samosprávy vychádzajúcim z poznania situácie a konkrétnych potrieb občanov, podnikateľov, záujmových skupín a ďalších subjektov v území formuluje svoju predstavu o budúcnosti spolu s činnosťami a projektmi na jej zabezpečenie.
1.1 Zámer spracovania PHSR
PHSR obce bol spracovaný na základe potrieb obce Dolné Dubové. Zámer spracovania PHSR obce Dolné Dubové bol schválený obecným zastupiteľstvom 16.07.2015.
Zdroj: vlastné spracovanie
Zámer spracovania PHSR |
||||||||||||||||||||||
Názov dokumentu |
Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Dolné Dubové na roky 2015-2021 |
|||||||||||||||||||||
Forma spracovania |
Spracovanie PHSR bude vykonávať obec v partnerstve s poradenskou spoločnosťou, ktorá bude koordinovať proces tvorby PHSR a zabezpečovať dodržiavanie metodických postupov. |
|||||||||||||||||||||
Riadenie procesu spracovania |
Proces spracovania bude manažovaný prostredníctvom riadiaceho tímu, v ktorom bude mať vedúcu úlohu starosta obce Dolné Dubové pán Peter Bobek. Asistovať pri spracovaní PHSR budú experti z externého prostredia – Ing. Tomáš Galbavý a Ing. Ondrej Hanušovský, ktorí sú odborníkmi v oblasti rozvoja vidieka. Do procesu spracovania budú zapojení členovia pracovnej skupiny, ktorí budú zastávať rôzne úlohy v súlade s metodikou spracovania PHSR. Členmi pracovnej skupiny sú:
Členovia pracovnej skupiny a riadiacej skupiny budú navzájom spolupracovať a komunikovať podľa potreby, či už osobne, telefonicky alebo e-mailom. Do procesu spracovania PHSR bude zapájaná verejnosť, a to prostredníctvom informácií a dotazníkov umiestnených na webovej stránke obce, na obecnom úrade a obecnej tabuli, prípadne ďalšími vhodnými a relevantnými spôsobmi. Počas navrhovania programovej časti prebehne verejné prerokovanie. Dotazníky pre občanov budú analyzované a zapracované do procesu tvorby PHSR. PHSR bude vo finálnej časti prerokovaná s verejnosťou a schvaľovaná na zastupiteľstve. |
|||||||||||||||||||||
Obdobie spracovania |
Obdobie spracovania bude júl 2015 – december 2015. Harmonogram je uvedený v nasledujúcej tabuľke „Harmonogram spracovania PHSR“. Kroky – termíny – výstupy § Schválenie zámeru PHSR – 07/2015 – zriadenie riadiacej a pracovnej skupiny § Zverejnenie informácie o spracovaní PHSR a dotazníka pre občanov –09/2015 – informovanosť verejnosti § Analýza vnútorného a vonkajšieho prostredia – 09-10/2015 – podklady pre analytickú časť § Ex post hodnotenie PHSR – 09-10/2015 – podklady pre analytickú časť § Spracovanie východísk pre strategickú časť – 02/2015 § Vypracovanie strategickej vízie – 10/2015 – formulácia strategických cieľov a opatrení § Prerokovanie opatrení na zastupiteľstve a verejnom prerokovaní – 09/2015 § Návrh aktivít, termín realizácie aktivít – 10/2015 – príprava projektov § Vypracovanie akčného plánu, systému monitorovania, hodnotenia a aktualizácie PHSR – 11/2015 § Finančný rámec pre realizáciu PHSR – 11/2015 – výber projektov v súlade s finančno-ekonomickými možnosťami § Zapracovanie indikatívneho rozpočtu do programového rozpočtu obce – 11/2015 § Finalizácia dokumentu – 12/2015 – verejné pripomienkovanie, prerokovanie, posudzovanie vplyvov na ŽP a schválenie PHSR zastupiteľstvom |
|||||||||||||||||||||
Financovanie spracovania |
Spracovanie PHSR bude realizované na základe zmluvy o dielo na spracovanie PHSR obce s externou spoločnosťou za odmenu 500 EUR bez DPH, ktoré bude financované z obecného rozpočtu. |
Zdroj: vlastné spracovanie
1.2 Harmonogram spracovania PHSR
Harmonogram spracovania PHSR obce Dolné Dubové bol odhadnutý na 4 mesiace, začalo sa zberom potrebných štatistických dát. Nasledovná tabuľka predstavuje stručný harmonogram spracovania podľa jednotlivých častí PHSR.
Harmonogram spracovania PHSR |
||||||||||||
Termín (2015) |
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
VIII |
IX |
X |
XI |
XII |
Úvod |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Analytická časť |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Strategická časť |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programová časť |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Realizačná časť |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Finančná časť |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Záver |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdroj: vlastné spracovanie
Prvým krokom harmonogramu spracovania PHSR bolo zostavenie a schválenie zámeru PHSR na obecným zastupiteľstvom. V rámci úvodných príprav bolo iniciované zriadenie riadiacej a pracovnej skupiny. Nasledujúcim krokom bolo zverejnenie informácie o spracovaní PHSR a dotazníka pre občanov v rámci informovanosti verejnosti. Analýza vnútorného a vonkajšieho prostredia a získanie podkladov pre analytickú časť bola nasledujúcim krokom. Ex post hodnotenie PHSR z minulého obdobia bolo nutným procesom pre získanie vstupných informácií do programovej časti. Nasledovalo spracovanie východísk pre strategickú časť a vypracovanie strategickej vízie a formulácia strategických cieľov a opatrení. Následné prerokovanie opatrení na zastupiteľstve a verejnom prerokovaní zavŕšilo proces prípravy strategickej časti, ktorá vyústila do návrhu aktivít a prípravy projektov. Vypracovanie akčného plánu, systému monitorovania, hodnotenia a aktualizácie PHSR je výstupom strategickej a programovej časti PHSR. Finančný rámec pre realizáciu PHSR a výber projektov v súlade s finančno-ekonomickými možnosťami predstavovalo finančnú časť procesu spracovania PHSR spolu so zapracovaním indikatívneho rozpočtu do programového rozpočtu obce. Finalizácia dokumentu predstavovala verejné pripomienkovanie, prerokovanie, posudzovanie vplyvov na ŽP a schválenie PHSR zastupiteľstvom.
Formulár č. Ú 5 – Osnova PHSR
Úvod |
Zdôvodnenie zámeru spracovania PHSR Harmonogram spracovania PHSR Východiskové koncepčné dokumenty spracovania PHSR Hodnotenie predchádzajúceho PHSR |
Analytická časť |
Analýza vnútorného prostredia Analýza externého prostredia Zhodnotenie súčasného stavu územia |
Strategická časť |
Vízia rozvoja územia Strategický cieľ |
Programová časť |
Opatrenia a projekty vrátane ich priradenia k jednotlivým prioritám Súbor ukazovateľov výsledkov a dosahov |
Realizačná časť |
Východiská a popis úloh jednotlivých partnerov pri realizácii Popis postupov inštitucionálneho a organizačného zabezpečenia realizácie PHSR Stručný popis komunikačnej stratégie Systém monitorovania a hodnotenia Akčný plán na obdobie dvoch rokov |
Finančná časť |
Indikatívny finančný plán na celú realizáciu PHSR Model viaczdrojového financovania jednotlivých projektov Systém hodnotenia a zaraďovania projektov do financovania |
Záverečná časť |
Schválenie a zverejnenie PHSR. |
Prílohy |
Formulár č. Ú 9 – Ex post hodnotenie predchádzajúcej PHSR Formulár č. A 4 – Ex post hodnotenie stavu projektovej pripravenosti Formulár č. A 7b Evidencia podnikateľských subjektov v obci Formulár č. A 8 Evidencia mimovládnych organizácií v obci Formulár č. F 6 – Finančný rámec PHSR |
Zdroj: vlastné spracovanie
1.3 Východiskové koncepčné dokumenty
Pri spracovaní Programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja obce Dolné Dubové boli definované ciele a opatrenia v súlade s programovými dokumentmi regionálneho rozvoja národného, regionálneho a lokálneho významu.
Zoznam analyzovaných koncepčných dokumentov |
|||
Názov dokumentu |
Platnosť dokumentu |
Úroveň dokumentu |
Zdroj |
Národná stratégia regionálneho rozvoja SR (NSRR) |
2030 |
Národná |
www.telecom.gov.sk |
Program rozvoja vidieka SR |
2020 |
Národná |
www.mpsr.sk |
Integrovaný regionálny operačný program |
2020 |
Národná |
www.mpsr.sk |
Operačný program Kvalita životného prostredia |
2020 |
Národná |
www.opzp.sk |
Operačný program Ľudské zdroje |
2020 |
Národná |
www.employment.gov.sk |
Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja TTSKK (PHSR TTSK) |
2014 |
Regionálna |
www.vuctt.sk |
Územný plán obce |
2020 |
Lokálna |
N/A |
Zdroj: vlastné spracovanie
1.4 Hodnotenie predchádzajúceho PHSR obce
Účelom formulára Ú 9, je prehľad všetkých zrealizovaných projektov a podporených aktivít v predchádzajúcom období, ktoré boli financované alebo spolufinancované obcou na konkrétnom území a ich realizácia mala vplyv na ukazovatele výsledku alebo dopadu v hodnotenom PHSR.
2 Analytická časť
Analytická časť PHSR prináša komplexné zhodnotenie a analýzu východiskovej situácie – aktuálneho stavu, v akom sa obec nachádza. Analytická časť PHSR zároveň obsahuje i odhad budúceho možného vývoja a prípadné riziká vo väzbe na relevantné stratégie. Analýza informácií, databáz, kvantitatívnych a kvalitatívnych dát odhaľuje i vnútorný potenciál územia a limitujúce faktory rozvoja obce.
S cieľom naplnenia vyššie uvedeného účelu analytickej časti, spracoval riadiaci tím analýzu vnútorného a vonkajšieho prostredia. Komplexná analýza aktuálneho stavu bola zostavená na základe informácií dostupných z relevantných zdrojov a databáz. Zoznam použitých dát je uvedený v nasledujúcej tabuľke.
Tabuľka č. A 1 – Zoznam použitých kvalitatívnych a kvantitatívnych dát
Zoznam použitých kvantitatívnych a kvalitatívnych dát |
||
Oblasť dát /téma |
Zdroj dát |
Webová stránka |
Demografia |
Štatistický úrad SR |
|
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny |
||
TTSK |
http://www.vuctt.sk/ |
|
Obecná databáza |
N/A |
|
Bývanie |
Štatistický úrad SR |
|
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny |
||
TTSK |
http://www.vuctt.sk/ |
|
Obecná databáza |
N/A |
|
Školstvo a vzdelávanie |
Štatistický úrad SR |
|
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny |
||
TTSK |
http://www.vuctt.sk/ |
|
Obecná databáza |
N/A |
|
Zdravotníctvo |
TTSK |
http://www.vuctt.sk/ |
Obecná databáza |
N/A |
|
Sociálna starostlivosť |
Štatistický úrad SR |
|
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny |
||
Obecná databáza |
N/A |
|
Ekonomická situácia |
Štatistický úrad SR |
|
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny |
||
TTSK |
http://www.vuctt.sk/ |
|
Obecná databáza |
N/A |
|
Technická infraštruktúra a vybavenosť |
Ministerstvo životného prostredia SR |
|
Štatistický úrad SR |
||
Obecná databáza |
N/A |
Zdroj: vlastné spracovanie
2.1 Analýza projektovej pripravenosti
Účelom formulára A 4 Ex post hodnotenie – stav projektovej pripravenosti, ktorý sa nachádza v prílohách PHSR, je analyzovať súčasný stav pripravenosti investičných zámerov a možností ich financovania z rôznych zdrojov vrátane hodnotenia ich príspevku k rastu alebo rozvoju územia, tvorbe nových pracovných miest a k zlepšeniu kvality života obyvateľov obce Dolné Dubové. Formulár A 4 Ex post bol vypracovaný riadiacim tímom na základe potrieb obce Dolné Dubové. V rámci formulára bol vypracovaný zoznam projektových zámerov, ktoré sú súčasťou programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce na roky 2015-2021.
2.2 Analýza vnútorného prostredia
2.2.1 Základná charakteristika obce
Kód obce |
506931 |
Názov okresu |
Trnava |
Názov kraja |
Trnavský |
Štatút obce |
Obec |
PSČ |
919 52 |
Telefonické smerové číslo |
033 |
Prvá písomná zmienka o obci (rok) |
1262 |
Nadmorská výška stredu obce v m |
196 |
Celková výmera územia obce (m2) |
10037726 |
Počet obyvateľov (12/2014) |
670 |
Hustota obyvateľstva na km2 |
66,75 |
Zdroj: vlastné spracovanie
2.2.2 História obce[1]
Obec je doložená z roku 1262 ako Dombou, neskôr ako Dolné Dombowa (1773), Dolné Dubové (1920); po maďarsky Alsódombó.
Obec patrila hradu Červený Kameň, neskôr mestu Trnava, od 17. storočia trnavskej fare a koncom 18. storočia trnavskej kapitule. V roku 1553 mala 20 port, v roku 1715 vinice a 21 daňovníkov, v roku 1828 mala 76 domov a 546 obyvateľov. Zaoberali sa poľnohospodárstvom a vinohradníctvom. V roku 1905 bolo založené úverové družstvo. Obec si zachovala poľnohospodársky charakter aj po roku 1918. JRD bolo založené v roku 1957. Časť obyvateľov pracovala v priemyselných podnikoch v Trnave a Bratislave.
2.2.3 Prírodné pomery[2]
Dolné Dubové leží na Trnavskej pahorkatine v plytkej dolinke Dubovského potoka. Nadmorská výška v strede obce je 196 m n. m. a v chotári 175—242 m n. m. Pahorkatinný chotár tvoria ploché chrbty pokryté mocnou pokrývkou spraše. Okrem lužných porastov v doline je odlesnený. Na spraší chrbtov má černozemné a hnedozemné pôdy, v doline lužné.
Trnavský kraj sa nachádza na západe Slovenska. Na západe susedí s Bratislavským krajom, na východe s Trenčianskym a Nitrianskym krajom , na severe s Českom a Rakúskom a na juhu s Maďarskom. Trnavský kraj tvorí 7 okresov: Dunajská Streda, Galanta, Hlohovec, Piešťany, Senica, Skalica a Trnava. Kraj má 251 obcí, 7 okresných miest a 16 sídel so štatútom mesta. Z geografického hľadiska je kraj veľmi pestrý. Z povrchových celkov najväčšiu plochu zaberá Podunajská nížina na juhu a Záhorská nížina na severe. Oddelené sú pásmom kryhového pohoria Malé Karpaty s najvyšším vrchom Záruby – 768 m n. m. Pestrý reliéf podmieňuje klímu, ktorá je najsuchšia a najteplejšia v južných oblastiach Podunajskej nížiny a najchladnejšia v oblasti Malých Karpát.
2.2.4 Pôdne pomery
V rámci pôdneho fondu má najväčšie zastúpenie poľnohospodárska pôda (90,27%), zatiaľ čo nepoľnohospodárska pôda predstavuje 9,73% (graf č.1, tab. č. A2).
Tabuľka č. A 2 – Pôdny fond obce Dolné Dubové (m²)
Celková výmera |
10037726 |
Orná pôda |
8866126 |
Chmeľnice |
0 |
Vinice |
1258 |
Záhrady |
154782 |
Ovocné sady |
36741 |
TTP |
2568 |
Poľnohospodárska pôda |
9061475 |
Lesné pozemky |
131187 |
Vodné plochy |
163794 |
Zastavané plochy a nádvoria |
525823 |
Ostatné plochy |
155447 |
Zdroj: Katastrálny portál SR
Graf č.1 – Štruktúra pôdneho fondu obce Dolné Dubové
Zdroj: Katastrálny portál SR
Graf č.2 – Štruktúra poľnohospodárskej pôdy v obci Dolné Dubové
Zdroj: Katastrálny portál SR
Graf č.3 – Štruktúra nepoľnohospodárskej pôdy v obci Dolné Dubové
Zdroj: Katastrálny portál SR
2.2.5 Demografia
K 31.12.2014 žilo na území obce celkov 670 obyvateľov, čo je v porovnaní s rokom 2013 nárast o 14 obyvateľov. V rámci celkového počtu obyvateľov, predstavujú ženy 48,79% a muži 51,21%.
Tabuľka č. A 3 – Rozdelenie obyvateľstva podľa pohlavia
Rozdelenie obyvateľstva podľa pohlavia |
|
Muži |
342 |
Ženy |
328 |
SPOLU |
670 |
Zdroj: Štatistický úrad SR
Graf č. 4 – Rozdelenie obyvateľstva podľa pohlavia
Zdroj: Štatistický úrad SR
Z celkového počtu obyvateľov žijúcich v obci bolo v roku 2014 123 obyvateľov v predproduktívnom veku, čo predstavovalo 18,36%, 436 obyvateľov v produktívnom veku, čo predstavovalo 65,07% a 111 obyvateľov v poproduktívnom veku, čo predstavovalo 16,57%.
Tabuľka č. A 4 – Rozdelenie obyvateľstva podľa produktivity
Rozdelenie obyvateľstva podľa produktivity |
|
Predproduktívny vek |
123 |
Produktívny vek |
436 |
Poproduktívny vek |
111 |
Zdroj: Štatistický úrad SR
Graf č. 5 – Rozdelenie obyvateľstva podľa produktivity
Zdroj: Štatistický úrad SR
Tabuľka č. A 5 – Počet obyvateľov v obci
Rok |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Počet obyvateľov |
599 |
603 |
606 |
616 |
625 |
637 |
649 |
652 |
656 |
670 |
Zdroj: Štatistický úrad SR
Počet obyvateľov v obci Dolné Dubové má od roku 2005 nepravidelný rastúci trend. Napriek medziročným postupným nárastom a poklesom obyvateľov vyzerá graf vývoja počtu obyvateľov v obci nasledovne.
Graf č. 6 – Vývoj počtu obyvateľov v obci Dolné Dubové
Zdroj: Štatistický úrad SR
S vývojom počtu obyvateľov úzko súvisí vývoj prirodzeného prírastku a migračného salda obyvateľstva obce. Počas sledovaného obdobia 2005-2014 sa tieto ukazovatele vyvíjali nasledovne.
Tabuľka č. A 6 – Prirodzený prírastok v obci Dolné Dubové
Kategória/rok |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Narodení |
4 |
6 |
3 |
10 |
8 |
6 |
7 |
8 |
3 |
11 |
Zomretí |
1 |
6 |
4 |
9 |
5 |
7 |
7 |
5 |
4 |
4 |
Prirodzený prírastok |
3 |
0 |
-1 |
1 |
3 |
-1 |
0 |
3 |
-1 |
7 |
Zdroj: Štatistický úrad SR
Tabuľka č. A 7 – Migračné saldo v obci Dolné Dubové
Kategória/rok |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Prisťahovaní |
21 |
16 |
21 |
15 |
21 |
20 |
11 |
12 |
14 |
20 |
Vysťahovaní |
16 |
12 |
12 |
5 |
16 |
7 |
15 |
11 |
9 |
13 |
Migračné saldo |
5 |
4 |
9 |
10 |
5 |
13 |
-4 |
1 |
5 |
7 |
Zdroj: Štatistický úrad SR
Výsledkom pôsobenia prirodzeného prírastku a migračného salda na ukazovateľ celkového prírastku obyvateľstva v obci bolo nasledovné.
Tabuľka č. A 8 – Celkový prírastok v obci Dolné Dubové
Kategória/rok |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Prirodzený prírastok |
3 |
0 |
-1 |
1 |
3 |
-1 |
0 |
3 |
-1 |
7 |
Migračné saldo |
5 |
4 |
9 |
10 |
5 |
13 |
-4 |
1 |
5 |
7 |
Celkový prírastok |
8 |
4 |
8 |
11 |
8 |
12 |
-4 |
4 |
4 |
14 |
Zdroj: Štatistický úrad SR
Graf č. 7 – Celkový prírastok obyvateľov v obci Dolné Dubové
Zdroj: Štatistický úrad SR
Na základe vyčíslenia celkového prírastku obyvateľstva (súčtom prirodzeného prírastku a migračného salda) je vidno v grafe nepravidelný rastúci trend celkového prírastku obyvateľstva. Najvyšší celkový prírastok zaznamenala obec v roku 2014 (14 obyvateľov) a najväčší celkový úbytok obyvateľstva v roku 2011 (-4 obyvatelia).
Tabuľka č. A 9 – Náboženské vierovyznanie v roku 2014
Náboženské vyznanie v roku 2014 |
||
Druh |
Obyvateľstvo |
Podiel |
Rímskokatolícka cirkev |
670 |
100,00% |
Gréckokatolícka cirkev |
0 |
0,00% |
Evanjelická cirkev augsburského vyznania |
0 |
0,00% |
Bez vyznania |
0 |
0,00% |
Nezistené |
0 |
0,00% |
Spolu |
670 |
|
Zdroj: Štatistický úrad SR
V obci Dolné Dubové má zastúpenie jedine obyvateľstvo s rímskokatolíckym vierovyznaním (100%). Zastúpenie ostatného vierovyznania nebolo v obci zistené.
V obci je najviac zastúpená slovenská národnosť, a to až vo výške 99,40%. Okrem slovenskej národnosti je v obci zastúpená aj česká národnosť, ktorá percentuálne predstavuje 0,60% z celkového počtu obyvateľov v obci. Podrobnosti sú uvedené v nasledujúcej tabuľke č. A 10.
Tabuľka č. A 10 – Národnosť v roku 2014
Národnosť v roku 2014 |
||
Druh |
Obyvateľstvo |
Podiel |
Slovenská |
666 |
99,40% |
Maďarska |
0 |
0,00% |
Rómska |
0 |
0,00% |
Česká |
4 |
0,60% |
Nemecká |
0 |
0,00% |
Ostatné |
0 |
0,00% |
Spolu |
670 |
|
Zdroj: Štatistický úrad SR
2.2.6 Vzdelanie
V tabuľke č. A 11 je uvedená vzdelanostná štruktúra obyvateľstva v roku 2014. Najpočetnejšie obyvateľstvo má ukončené stredoškolské vzdelanie s maturitou, a to až 36,12% všetkých obyvateľov obce. Učňovské vzdelanie má ukončených 34,93% obyvateľstva. Vysokoškolské vzdelanie malo v roku 2014 ukončených 7,31% všetkých obyvateľov obce. Podrobnosti v nasledujúcej tabuľke.
Tabuľka č. A 11 – Vzdelanostná štruktúra v roku 2014
Vzdelanostná štruktúra v roku 2014 |
||
Druh |
Obyvateľstvo |
Podiel |
základné |
34 |
5,07% |
učňovské |
234 |
34,93% |
stredoškolské s maturitou |
242 |
36,12% |
vysokoškolské |
49 |
7,31% |
deti do 16 rokov |
111 |
16,57% |
ostatní |
0 |
0,00% |
Spolu |
670 |
|
Zdroj: Štatistický úrad SR
Tabuľka č. A 12 – Počet žiakov v školských zariadeniach v obci Dolné Dubové
Počet žiakov v školských zariadeniach v obci Dolné Dubové |
||
Školský rok |
Počet žiakov |
|
MŠ |
ZŠ |
|
2002/2003 |
15 |
31 |
2003/2004 |
12 |
28 |
2004/2005 |
13 |
20 |
2005/2006 |
14 |
19 |
2006/2007 |
14 |
19 |
2007/2008 |
11 |
19 |
2008/2009 |
15 |
20 |
2009/2010 |
21 |
20 |
2010/2011 |
21 |
16 |
2011/2012 |
19 |
16 |
2012/2013 |
19 |
20 |
2013/2014 |
20 |
21 |
Zdroj: Štatistický úrad SR
V tabuľke č. A 12 sú uvedené počty žiakov v školských zariadeniach v obci Dolné Dubové. Najvyšší počet žiakov MŠ bol zaznamenaný v rokoch 2009/2010 a 2010/2011. Najvyšší počet žiakov ZŠ bol zaznamenaný v školskom roku 2002/2003.
2.2.7 Kultúrno-spoločenský život v obci
V obci Dolné Dubové majú tradície rôzne podujatia, ktoré sa viažu na určité obdobie v roku. Prehľad týchto pravidelných podujatí poskytuje nasledujúca tabuľka.
Tabuľka č. A 13 – Kultúrno-spoločenské podujatia v obci Dolné Dubové
Tabuľka kultúrno-spoločenských podujatí v obci Dolné Dubové |
||
Mesiac |
Podujatie |
Organizátor |
január |
stolnotenisový turnaj, Ples ZŠ s MŠ |
Jozef Šurina, ZŠ s MŠ |
február |
detský karneval, Fašiangy |
ZŠ s MŠ, obec |
marec |
knižná beseda |
Obecná knižnica |
apríl |
stavanie mája |
DHZ |
máj |
Deň matiek, rybárske preteky, skladanie mája |
obec, OZ, DHZ |
jún |
MDD |
obec |
júl |
zahájenie prázdnin, súťaž vo varení gulášu |
obec |
august |
memoriál Jožka Hrčku, hodové zápasy a zábava |
TJ |
september |
uvítanie detí do života, jubilanti |
obec |
október |
posedenie s dôchodcami |
obec |
november |
Strašiškola |
ZŠ s MŠ |
december |
Mikuláš, vianočný bazár |
obec |
Zdroj: Obecné štatistiky
2.2.8 Bytová otázka
Tabuľky č. A 14 a A 15 popisujú históriu výstavby v obci a súčasnú štruktúru bytových a rodinných domov v obci. V obci Dolné Dubové majú najväčšie zastúpenie rodinné domy vo vlastníctve fyzických osôb.
Tabuľka č. A 14 – Domový a bytový fond
Domový a bytový fond |
|||
Druh |
RD |
BD |
SPOLU |
Domov spolu |
242 |
5 |
247 |
Vlastníctvo bytové družstvo |
0 |
0 |
0 |
Vlastníctvo obec |
1 |
3 |
4 |
Vlastníctvo FO |
240 |
2 |
242 |
Vlastníctvo PO |
1 |
0 |
1 |
Vlastníctvo ostatné |
0 |
0 |
0 |
Zdroj: Obecné štatistiky
V obci Dolné Dubové prebehla najväčšia výstavba v rokoch 2001-2010, a to 25 rodinných domov. V tabuľke č. A 15 je podrobný prehľad histórie výstavby.
Tabuľka č. A 15 – História výstavby v obci Dolné Dubové
História výstavby v obci |
||
Obdobie |
Počet RD |
Počet BD |
1991-2000 |
20 |
0 |
2001-2010 |
25 |
2 |
2011-2013 |
12 |
0 |
SPOLU |
57 |
2 |
Zdroj: Obecné štatistiky
2.2.9 Ekonomika
Obec Dolné Dubové disponuje majetkom uvedeným v nasledujúcej tabuľke.
Tabuľka č. A 16 – Majetok obce Dolné Dubové
Majetok obce Dolné Dubové |
||
Druh |
Nadobúdacia hodnota |
Posledná účtovná hodnota |
Kultúrny dom |
68 613 € |
0 € |
TJ kabíny |
16 733 € |
0 € |
Dom smútku |
4 353 € |
0 € |
rodinný dom č. 34 |
9 129 € |
0 € |
9-bytový dom č. 1 |
378 207 € |
208 802 € |
stará škola |
33 796 € |
20 123 € |
9-bytový dom č. 2 |
411 433 € |
341 710 € |
Zdroj: Obecné štatistiky
Vo verejnej správe v rámci obce Dolné Dubové pracuje 11 zamestnancov, z toho je 10 žien. Prehľad štruktúry týchto zamestnancov je v nasledujúcej tabuľke.
Tabuľka č. A 17 – Počet zamestnancov vo verejnej správe
Počet zamestnancov vo verejnej správe |
||
Druh |
Muži |
Ženy |
obecný úrad |
1 |
2 |
ZŠ a MŠ |
0 |
8 |
iné |
|
|
SPOLU |
1 |
10 |
Zdroj: Obecné štatistiky
V obci Dolné Dubové bolo v roku 2014 ekonomicky aktívnych obyvateľov spolu 411, z čoho bolo 212 mužov a 199 žien. Hodnoty boli platné v ku koncu roka 2014.
Tabuľka č. A 18 – Ekonomicky aktívne obyvateľstvo v obci v roku 2014
Ekonomicky aktívne obyvateľstvo v obci v roku 2014 |
|
Muži |
212 |
Ženy |
199 |
SPOLU |
411 |
Zdroj: Obecné štatistiky
Obec Dolné Dubové zaznamenala počas obdobia 2009-2014 nerovnomerný rastúci trend evidovaných nezamestnaných. Prehľad je v nasledujúcej tabuľke.
Tabuľka č. A 19 – Vývoj nezamestnanosti v obci Dolné Dubové
Vývoj nezamestnanosti v obci Dolné Dubové |
|
Rok |
Počet evidovaných nezamestnaných |
2009 |
15 |
2010 |
12 |
2011 |
18 |
2012 |
20 |
2013 |
18 |
2014 |
17 |
Zdroj: Obecné štatistiky
Podľa sledovaných hodnôt z tabuľky č. A 19 bol zaznamenaný najvyšší počet evidovaných nezamestnaných v obci Dolné Dubové v roku 2012, a to 20 osôb. V Roku 2014 dosiahla miera evidovanej nezamestnanosti v obci Dolné Dubové hodnotu 4,20%. Vývoj nezamestnanosti v obci Dolné Dubové opisuje aj nasledujúci graf.
Graf č. 8 – Vývoj nezamestnanosti v obci Dolné Dubové
Zdroj: Obecné štatistiky
Na území obce sa nachádzajú podnikateľské subjekty aj mimovládne organizácie. Najvýznamnejšie z nich sú uvedené nasledovných tabuľkách. V prílohách PHSR sa nachádzajú formuláre č. A7b Evidencia podnikateľských subjektov a č. A8 Evidencia mimovládnych organizácií. V uvedených formulároch sú podrobné informácie o týchto subjektoch.
Tabuľka č. A 20
Evidencia podnikateľských subjektov v obci Dolné Dubové |
|
1 |
Alimenta Natur Property, Dolné Dubové 98 |
2 |
Píla Quercus, Dechtice 497 |
3 |
Roľnícke družstvo podieľníkov, Dolné Dubové 55 |
4 |
TiTi, B.S.Timravy 1/2392 Trnava |
Zdroj: Obecné štatistiky
Tabuľka č. A 21
Evidencia mimovládnych organizácií v obci Dolné Dubové |
|
1 |
TJ Družstevník Dolné Dubové |
2 |
Občianske združenie Samko |
3 |
Združenie Dolnodubovčan |
4 |
Poľovnícke združenie Jastrab |
Zdroj: Obecné štatistiky
2.2.10 Vybavenosť obce[3]
Infraštruktúra je podmieňujúcim faktorom ekonomického a sociálneho rozvoja obce. Je tvorená technickou a sociálnou infraštruktúrou. Technická infraštruktúra je faktorom podmieňujúcim alokáciu firiem a ich prosperitu. Rovnako dôležitý význam má z pohľadu obyvateľov, nakoľko determinuje kvalitu ich života. Nedostatočná technická infraštruktúra obmedzuje rozvoj obce. Technická infraštruktúra je charakteristická dlhou životnosťou a značnou náročnosťou na investičné zdroje. V rámci jej budovania je potrebné zohľadniť skutočnosť, že je málo mobilná a nie je možné ju prispôsobiť novým podmienkam.
Kanalizácia
V obci Dolné Dubové treba dobudovať kanalizáciu v 35 % obce, na Hlavnej ulici od kostola k cintorínu a pri pekárni. Kanalizáciu dočasne prevádzkuje obec, kanalizácia je v skúšobnej prevádzke. Po dobudovaní kanalizácie príde k rokovaniu s TAVOS, a.s. o prevádzkovaní kanalizácie. Pod kanalizáciou, v zmysle zákona č. 184/2002 Z. z. o vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, rozumieme súbor objektov a zariadení určený na neškodné odvádzanie komunálnych odpadových vôd, splaškových odpadových vôd a priemyselných odpadových vôd a osobitných vôd a v prípade stokovej siete delenej sústavy alebo polodelenej sústavy aj vody z povrchového odtoku vrátane ich čistenia (zákon č. 184/2002 Z. z., (vodný zákon) §2 ods.8). Verejnou kanalizačnou sieťou sú odvádzané odpadové vody vznikajúce ľudskou činnosťou (z domácností, komunálnej sféry, priemyslu a poľnohospodárstva).
Vodovod
Zásobovanosť obyvateľstva na Slovensku pitnou vodou z verejných vodovodov v porovnaní s okolitými európskymi krajinami je nedostačujúca. Úroveň rozvoja verejných vodovodov je regionálne nerovnomerná, a jedným z rozhodujúcich faktorov je aj nedostatok zdrojov podzemných vôd v pasívnych oblastiach (napr. juh stredného Slovenska a väčšina východného Slovenska). Obec Dolné Dubové má kompletné pokrytie verejným vodovodom. Verejný vodovod v obci bude jedným z faktorov rozvoja v budúcnosti, nakoľko pitná voda sa stáva strategickou surovinou. Prevádzkovateľom vodovodu je spoločnosť TAVOS Piešťany.
Plynofikácia obce
Celá obec je splynofikovaná. Plynofikácia mala pozitívny vplyv na stav životného prostredia v obci, nakoľko sa znížil podiel popola zo spaľovania uhlia z komunálneho odpadu. Zemný plyn (ZP) je zo všetkých fosílnych palív pre životné prostredie najprijateľnejší, pretože neprodukuje kysličníky síry, pevné častice a emituje aj omnoho menej NOx a CO2. Samotná plynofikácia však má vplyv na zmenu zloženia komunálneho odpadu (mierny nárast papiera, plastov a pod.). Prevádzkovateľom plynovodu je Slovenský plynárenský priemysel a.s.
Sociálna infraštruktúra
Sociálna infraštruktúra je určená na uspokojovanie potrieb obyvateľstva. Jej rozmiestňovanie je spojené so štruktúrou osídlenia ako aj veľkosťou obce a práve tieto faktory spôsobujú, že fungovanie akéhokoľvek zariadenia sociálnej infraštruktúry na území obce by bolo vzhľadom na výšku rozpočtu obce ekonomicky neúnosné. Zameranie a koncentrácia zariadení sociálnej infraštruktúry je priamo spojená s potrebou racionalizovať dostupnosť k nej, stanoviť ich optimálnu kapacitu vo vzťahu k dopytu. Zmenou spoločensko-ekonomického systému došlo k prerozdeleniu rozvoja a financovania sociálnej infraštruktúry medzi štátnu správu, miestnu a regionálnu samosprávu a súkromný sektor.
Zdravotná infraštruktúra
Zdravotné strediská majú výrazný vplyv na kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti v obci a kvalitu života v obci celkovo. V súčasnosti v obci nefunguje zdravotné stredisko. Odbornú a pohotovostnú starostlivosť majú občania zabezpečenú v krajskom meste Trnava, ktoré je od obce vzdialené 15 km. Uvedená vzdialenosť je prijateľná, a navyše vybudovanie a udržiavanie zdravotného strediska v obci veľkosti obce Dolné Dubové nie je ekonomicky efektívne. Občania využívajú taktiež obvodné zdravotné strediská v obci Dechtice, Špačince, Jaslovské Bohunice.
Kultúrna infraštruktúra
Strediskom kultúrnej infraštruktúry v obci je kultúrny dom, ktorého kapacita je 200 sedadiel v jednej sále. Disponuje vlastným funkčným osvetlením. Využitie kultúrneho domu umožňuje organizovanie kultúrno-spoločenských podujatí prezentujúcich miestnych tradícií a zvykov miestnych obyvateľov ako aj rôzne školské podujatia, divadelné predstavenia, príležitostné oslavy, koncerty a diskotéky pre mládež. Budovu kultúrneho domu využívajú viaceré spolky a krúžky ako napríklad: Mužská spevácka skupina, Hudobná skupina Fontána, Základná a Materská škola. Ako súčasť kultúrnej infraštruktúry funguje v obci aj obecná knižnica. Občania majú k dispozícii aj verejný internet. Obecné zastupiteľstvo komunikuje s občanmi prostredníctvom obecného rozhlasu a web stránky s adresou www.dolnedubove.sk. Obec komunikuje taktiež prostredníctvom informačného systému obce vysielaného prostredníctvom káblového rozvodu. Obec je členom Združenia miest a obcí Slovenska, Združenia miest a obcí – región Jaslovské Bohunice a občianskeho združenia Naše Jadro.
Životné prostredie
Na území Trnavského kraja sa nachádza 47 veľkých zdrojov a cca 620 stredných zdrojov znečistenia ovzdušia. Dôležitou kategóriou podieľajúcou sa na znečisťovaní ovzdušia sú malé zdroje a automobilová doprava. Na trnavskej tabuli dosahuje lesnatosť asi 20 %. Výmera lesného pôdneho fondu je v súčasnosti 13 189 ha. Podľa kategórie je prevažná časť lesa tvorená lesmi hospodárskymi 75 %, ochranné lesy predstavujú 20% a lesy osobitného určenia 5 %. Vodné zdroje sú pomerne bohaté, región odvodňujú rieky Dunaj, Váh a Myjava. Na nich a ich prítokoch boli vybudované viaceré vodné nádrže, napr. Boleráz, Buková, Kunov, Drahovce, ako i najväčšie a najznámejšie vodné dielo Gabčíkovo. Na zásobovanie pitnou vodou sú využívané zdroje podzemnej vody. Ich rozšírenie na území kraja je nerovnomerné a ich kvalita rôzna. Najvhodnejšie sú v okrese Dunajská Streda v Chránenej vodohospodárskej oblasti Žitný ostrov, ďalej v Gabčíkove, Šamoríne, Jelke, Trnave, Dobrej Vode, Dechticiach, Veľkom Orvišti a v oblasti Borovce – Rakovice. Verejný vodovod v Dolnom Dubovom je napájaný z vodného zdroja na Dobrej Vode, ktorý prevádzkuje TAVOS, a.s. V katastri obce sa nachádza vodná nádrž využívaná na športový rybolov.
V obci Dolné Dubové sa nenachádza skládka komunálneho a ostatného odpadu, preto sa likvidácia odpadu uskutočňuje prostredníctvom spoločnosti A.S.A. a odpad sa vozí na skládku Zavar. Obec nedisponuje vlastnou kompostárňou. V obci je zavedený separovaný zber odpadu. Do vriec sa zbierajú PET fľaše, ktoré sú odvážané v termínoch uvedených na harmonograme vývozu. Zber papiera je vyhlasovaný dvakrát ročne, papier sa nosí do Základnej školy s materskou školou, rovnako aj zber železného šrotu je organizovaný pomocou Základnej školy s materskou školou. Dvakrát do roka je pri obecnom úrade pristavený veľkorozmerný kontajner pre objemný odpad. Biologický odpad (haluze a konáre stromov, kríkov, viniča) sa zbiera na provizórny zberný dvor pri dome č. 158. Elektrospotrebiče sa zbierajú na jar a na jeseň a staré textílie tiež na jeseň. Začiatok zberu každej komodity je vyhlasovaný v obecnom rozhlase. Zber železného šrotu organizuje aj Dobrovoľný hasičský zbor Dolné Dubové.
2.3 Analýza[4] externého prostredia
Vonkajšie prostredie je určované Európskou úniou a legislatívou Slovenskej republiky. V danej oblasti je smerodajný najmä Národný plán reforiem Slovenskej republiky platný pre roky 2014 a 2015. Jedná sa o opatrenia, ktoré sa vláda zaviazala plniť v nasledujúcom období:
Konsolidačné opatrenia 2015-2017:
– Zachovanie výnosu a zvýšenie úspešnosti DPH
– Registračné pokladnice pre lekárov a iné profesie
– Zrážková daň na finančných a nefinančných benefity od farmaceutických spol. pre lekárov
– Ročné zúčtovanie Sociálnej poisťovne
– Úspory na mzdách (ESO)
– Úspory na medzispotrebe (ESO)
Efektívnosť verejných výdavkov:
– Transformácia a zlučovanie podriadených organizácií kapitol štátneho rozpočtu v rámci ESO
– Zlepšenie finančného riadenia a hospodárenia poskytovateľov zdravotnej starostlivosti
– Vyrovnané hospodárenie fakultných a univerzitných nemocníc
– Implementácia prvej fázy e-health eSO1
– Výdavkové priority – zvýšenie miezd učiteľom, zamestnancom úradov práce, kapacít materských škôl
– Výstavba diaľnic
Boj proti daňovým podvodom a analytické kapacity:
– Tretia etapa akčného plánu formou opatrení na zlepšenie výberu daní: najmä centralizácia informácií z mýtneho systému, registra motorových vozidiel a obyvateľstva, prístup k informáciám o účtoch prešetrovaných osôb a firiem. Zavedenie insolvenčného registra, registra diskvalifikovaných osôb a ratingu daňových subjektov. Okrem toho sa zriadia špecializované senáty na krajských súdoch so zameraním na daňovú oblasť.
– Posilnenie analytických kapacít a vybudovanie analytickej jednotky na Finančnej správe SR
– Zverejňovanie platenia DPPO
Služby zamestnanosti, dlhodobá nezamestnanosť:
– Prioritizovanie poradenských a individualizovaných verejných služieb zamestnanosti vrátane zvýšenia ich administratívnych kapacít s cieľom zlepšenia prístupu k zamestnaniu pre dlhodobo nezamestnané osoby, pracovníkov s nízkou kvalifikáciou, starších ľudí a žien
– Poskytovanie kariérneho poradenstva pre dospelých na zlepšenie uplatniteľnosti na trhu práce
– Centralizácia databázy uchádzačov o zamestnanie a poberateľov sociálnych dávok, kompletizácia a prepojenie s relevantnými inštitúciami
– Analýza čistej účinnosti a efektívnosti výdavkov jednotlivých opatrení aktívnej politiky trhu práce
– Posilnenie finančných motivácii zamestnať sa – súbeh dávky v hmotnej núdze a mzdy.
Predškolské zariadenia:
– Budovanie nových zariadení služieb starostlivosti o dieťa
– Rozšírenie kapacít materských škôl, rozšírenie existujúcich foriem výchovy a vzdelávania o prípravné triedy materskej školy a zvýšenie časovej dotácie pre predškolské vzdelávanie.
Nezamestnanosť mladých:
– Prijatie systému záruk pre mladých ľudí do 29 rokov.
– Identifikácia sektorovej potreby zručností na trhu práce a dopytu po kvalifikovanej pracovnej sile prostredníctvom Národnej sústavy povolaní (NSP)
Odborné vzdelávanie a postavenie učiteľov:
– Zvyšovanie miezd učiteľov.
– Lepšie zapojenie zamestnávateľov a zamestnávateľských zväzov do systému odborného vzdelávania a prípravy, podpora odbornej praxe žiakov vykonávanej priamo v podnikoch a zmeny v normatívnom financovaní odborného regionálneho školstva s cieľom posilniť kvalitu odborného vzdelávania.
Marginalizované rómske komunity:
– Zvyšovanie počtu asistentov učiteľov
– Vydávanie učebníc a učebných textov v slovenskom a v rómskom jazyku
Výskum a vývoj:
– Opatrenia z Akčného plánu stratégie RIS3
– Transparentnosť regulácie sieťových odvetví:
– Hodnotenie potreby ďalšej regulácie
– Zverejňovanie analýzy ku všetkým zásadnejším zmenám politík regulačného obdobia
– Vybudovanie dátového centra na webovom sídle URSO
Prepájanie sústav a sietí:
– Prepojenie plynárenských sietí s Poľskom a Maďarskom
– Prepojenie elektrizačných sústav s Maďarskom
Energetická efektívnosť v podnikoch:
– Podpora energetických auditov pre malé a stredné firmy
– Implementácia smernice o energetickej efektívnosti
Verejná služba:
– Reforma štátnej služby
– Model prevádzky Integrovaných obslužných miest
– Grantový program pre posilnenie analytických kapacít vo VS
– ESO – Efektívna, spoľahlivá a otvorená štátna správa
Justícia:
– Skrátenie dĺžky súdneho konania
– Elektronický súdny spis
– Zavedenie elektronickej Zbierky zákonov SR
Formulár č. A 13 – STEEP analýza
Sociálna oblasť |
Technologická oblasť |
Ekonomická oblasť |
Demografické zmeny obyvateľstva |
Využívanie IKT pre komunikáciu s obyvateľstvom |
Využívanie štrukturálnych fondov EÚ pre spolufinancovanie projektov |
Absencia adekvátneho prepojenia vzdelávacieho systému s potrebami trhu práce |
Zlepšovanie kvality poskytovaných služieb verejnosti |
Daňové zaťaženie |
Nárast kriminality, chudoby, MKR |
Rast úrovne výskumu a vývoja, inovácie |
Nové trhy a investičné príležitosti pre zamestnávateľov a podnikateľov |
|
Zavádzanie inovatívnych technológií u kľúčových zamestnávateľov v regióne |
Dobudovanie cestnej infraštruktúry |
Ekologická oblasť |
Politická oblasť |
Oblasť hodnôt |
Objavenie doposiaľ neidentifikovaných ekologických zdrojov znečistenia |
Pripravenosť Vlády SR na čerpanie finančných prostriedkov alokovaných v štrukturálnych fondoch EÚ |
Zmena postojov obyvateľstva a ich zapájanie do rozvojových aktivít |
Zhoršenie kvality podzemných zdrojov vody a nedostatok kvalitnej pitnej vody |
Podpora Vlády SR v oblasti podnikateľského prostredia, inovácií, výskumu a vývoja, cestovného ruchu |
Rasizmus, xenofóbia a kriminalita |
Zhoršujúca sa kvalita ovzdušia vplyvom znečistenia |
Proces verejného obstarávania a s ním spojená legislatíva |
|
|
VÚC podporujúca miestny rozvoj |
|
Zdroj: vlastné spracovanie
Súčasťou analýzy vonkajšie a vnútorného prostredia bolo i Ex post hodnotenie – stav projektovej pripravenosti investícií k termínu vypracovania PHSR. Účelom tabuľky – Ex post hodnotenie – stav projektovej pripravenosti investícií k termínu vypracovania nového PHSR je analyzovať súčasný stav pripravenosti investičných zámerov a možností ich financovania z rôznych zdrojov vrátane hodnotenia ich príspevku k rastu alebo rozvoju územia, tvorbe nových pracovných miest a k zlepšeniu kvality života obyvateľov. Tabuľka je zároveň východiskom pre vytvorenie tabuliek P1 a F6.
2.4 Zhodnotenie súčasného stavu územia
SWOT ANALÝZA DOLNÉ DUBOVÉ
Silné stránky
· spätosť obyvateľov obce s prírodou a zdravý životný štýl
· prepojenosť obce dopravnou a technickou infraštruktúrou s Trnavou
· výhodná poloha v rámci Slovenska, blízkosť nadradených vnútroštátnych a medzinárodných koridorov
· lokalizácia strategického podniku v regióne
· výhodná poloha v rámci Slovenska, blízkosť nadradených vnútroštátnych a medzinárodných koridorov
· dostatok voľnej kvalifikovanej pracovnej sily
· zásobovanie obyvateľov pitnou vodou z verejného vodovodu
· dostatočná kapacita a pokrytie plynárenskou infraštruktúrou
· školská infraštruktúra
· bohatý kultúrny život
· ponuka voľných plôch, dostatočný bytový fond
· vysoká rozmanitosť a atraktivita kultúrneho dedičstva a súčasnej kultúry
· čerpacia stanica
Slabé stránky
· nedokončená kanalizácia v obci
· veľkosť obce
· počet pracovných príležitostí v obci nepokrýva kapacity ekonomicky aktívneho obyvateľstva obce
· nevyhovujúci stav niektorých úsekov miestnych komunikácií
· slabá propagácia územia
· nedostatočne využitý existujúci rastový potenciál
· nedostatočná úroveň rastového potenciálu
· absentujúca zdravotná infraštruktúra
· uplatňovanie zákona o odpadoch (dôraz na nútenú separáciu a recykláciu)
· nezáujem obyvateľov o veci verejné, spoločné
Príležitosti
· dokonalé zmapovanie existujúceho stavu ekonomického potenciálu a prognóza jeho očakávaného vývoja v budúcnosti je rozhodujúcim faktorom ekonomickej úspešnosti obce
· Využitie ekonomického potenciálu
· odstraňovanie administratívnych bariér podnikania a zlepšovanie podnikateľského prostredia
· prílev zahraničných investícií do regiónu
· zvyšovanie kompetencií samosprávy
· možnosti partnerskej spolupráce všetkých subjektov štátnej správy, samosprávy a neziskových organizácií zainteresovaných do oblasti sociálnych služieb
· rozvoj informačných technológií
· možnosti čerpania prostriedkov z fondov EÚ
· možnosti využívania alternatívnych zdrojov energie
· rozvoj odvetví využívajúcich obnoviteľné domáce zdroje
· vznik nových pracovných príležitostí v nových priemyselných podnikoch v Trnave a jej okolí
· zapájanie obyvateľov a nezamestnaných pri úpravách a zveľaďovaní obce
· pomoc mladým rodinám pri získavaní bývania v obci
Ohrozenia
· zvyšovanie kriminálnej činnosti
· devastácia životného prostredia (blízkosť Jaslovských Bohuníc)
· finančný dopad na rozpočet obce v dôsledku prísnejších predpisov na ochranu životného prostredia
· nízka miera vymožiteľnosti práva v oblasti životného prostredia
· nedostatok financií obce
· presun kompetencií na samosprávy bez adekvátneho presunu finančných zdrojov
· zvyšovanie administratívnej záťaže vo verejnej správe
· legislatívne reštrikčné opatrenia od nadradených orgánov
· narušenia environmentálnej rovnováhy vplyvom nedokončenej kanalizácie
· zvyšujúca sa intenzita cestnej dopravy v blízkosti obce a v obci
· zhoršovanie technického stavu obecných budov
Formulár č. A 14 – Kontrolný zoznam pre hodnotenie možných rizík (rozvoja územia)
Druh rizika |
Objekt rizika |
Zdroj rizika |
Nežiaduce dôsledky |
Pravdepodobnosť |
Technické |
Územie |
Priemyselné havárie |
Znečistenie životného prostredia |
Stredná |
Ekologické |
Územie |
Objavenie doposiaľ neidentifikovaných ekologických zdrojov znečistenia |
Nadmerné ekologické znečistenie |
Stredná |
Sociálne |
Územie |
Neúmerné zvyšovanie počtu sociálne neprispôsobivých obyvateľov a MRK |
Rastúca kriminalita |
Nízka |
Ekonomické |
Územie |
Financovanie z komplementárnych zdrojov financovania |
Nerealizovanie rozvojových projektov |
Stredná |
Zdroj: vlastné spracovanie
3 Strategická časť
Strategická časť PHSR nadväzuje na analytickú časť. Záver analytickej časti obsahuje SWOT analýzu a hodnotenie možných rizík. Strategická časť obsahuje stratégiu rozvoja obce pri zohľadnení jeho vnútorných špecifík a určí hlavné ciele a priority rozvoja obce pri rešpektovaní princípov regionálnej politiky v záujme dosiahnutia vyváženého udržateľného rozvoja územia. Strategická časť obsahuje:
– víziu územia,
– formuláciu a návrh stratégie,
– výber a popis strategických cieľov v jednotlivých politikách – oblastiach rozvoja (hospodárska, sociálna, environmentálna).
3.1 Vízia rozvoja územia obce Dolné Dubové
Pri stanovení vízie rozvoja územia obce Dolné Dubové bolo nutné prihliadať na ten fakt, že sa vzťahuje k dlhodobému horizontu 10 až 15 rokov. Vízia by mal byť v súlade s Národnou stratégiou regionálneho rozvoja SR a Programom hospodárskeho a sociálneho rozvoja Trnavského samosprávneho kraja 2009 – 2015.
Vízie a ciele národnej stratégie sa vzťahujú na obdobie do roku 2030. Ťažiskom dokumentu sú rozvojové priority štátu pre programové obdobie 2015-2021, ktoré majú viesť k splneniu vytýčených významných národných cieľov.
V komparácii s ostatnými členskými štátmi EÚ dosiahla SR za posledné viac ako dve dekády dynamického hospodárskeho a sociálneho vývoja významný spoločenský pokrok. Postupnou realizáciou rozvojových projektov, podporných programov, vrátane štrukturálnych reforiem a systémových zmien, dochádzalo k modernizácii a modifikácii odvetvovo-sektorovej štruktúry hospodárstva, ako i konvergencii SR k ekonomicky vyspelým štátom. Vízia regionálneho rozvoja predstavuje stav, ku ktorému má Slovensko za niekoľko rokov dospieť – vymedzuje rámec pre definovanie strategických cieľov a priorít na obdobie 2015 až 2021 s výhľadom do roku 2030, ako aj postupy na ich dosiahnutie. Vízia regionálneho rozvoja Slovenska je definovaná takto:
„Slovensko sa má stať krajinou s vysokou kvalitou života všetkých občanov. Každý región bude využívať svoje danosti v prospech svojho udržateľného hospodárskeho, sociálneho, environmentálneho a územného rozvoja, a tým aj Slovenskej republiky, ako vyspelého, hospodársky, politicky a sociálne súdržného členského štátu Európskej únie.“[5]
Počas realizácie aktualizovanej Národnej stratégie regionálneho rozvoja SR bude pri plánovacích procesoch uplatňovaný integrovaný prístup orientovaný smerom k udržateľnému sociálnemu, ekonomickému, environmentálnemu a územnému rozvoju regiónov. Očakáva sa, že regióny budú schopné efektívne využívať svoj vnútorný potenciál ako svoju konkurenčnú výhodu s cieľom zvyšovať kvalitu života obyvateľov a v rámci jednotlivých regiónov budú znižované vnútroregionálne rozdiely.
Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja Trnavského samosprávneho kraja 2009 – 2015. Rozvojová vízia samosprávneho kraja:
„Trnavský samosprávny kraj bude konkurencieschopným a všestranne najrozvinutejším regiónom Slovenska, hospodárne spravovaným a efektívne využívajúcim všetky zdroje pre tvorbu nových hodnôt za súčasného zachovania prírodných, kultúrnych a historických hodnôt, pamiatok regiónu a životného prostredia. Bude samosprávou slobodných, spokojných a sebavedomých ľudí.“[6]
Obec Dolné Dubové mala doposiaľ stanovenú nasledovnú víziu :
„Víziou je progresívna obec využívajúca výhodnú geografickú polohu, umožňujúca rozvoj podnikania a cestovného ruchu a hospodársky rast za podmienok trvalo udržateľného rozvoja, obec s kvalitnou infraštruktúrou zameranou na uspokojenie potrieb svojich obyvateľov na najvyššej úrovni, využívajúca úzku spoluprácu verejného, neziskového i podnikateľského sektoru a občanov obce.“ [7]
S ohľadom na vyššie uvedené dokumenty národnej a regionálnej úrovne, bola vízia rozvoja obce upravená nasledovne:
„Strategickou víziou obce je využitím vnútorného potenciálu obce vytvoriť príťažlivú a zaujímavú lokalitu pre vidiecke bývanie s komplexne vybudovanou infraštruktúrou, kvalitnými životnými podmienkami a zdravým životným prostredím.„
3.2 Strategický cieľ
Pre naplnenie uvedenej vízie obce obec stanovila tri prioritné oblasti svojho rozvoja počas rokov 2015 – 2021. Jedná sa o tieto oblasti:
1. hospodárska oblasť,
2. sociálna oblasť,
3. environmentálna oblasť.
V týchto prioritných oblastiach rozvoja si obec stanovila strategické ciele a navrhla opatrenia, ktorými tieto strategické ciele dosiahne.
Formulár č. S 1 – Plánovací formulár – Vízia, strategický cieľ
Vízia |
Strategickou víziou obce je využitím vnútorného potenciálu vytvoriť príťažlivú a zaujímavú lokalitu pre vidiecke bývanie s komplexne vybudovanou infraštruktúrou, kvalitnými životnými podmienkami a zdravým životným prostredím. |
Strategický cieľ |
Vytvoriť podmienky pre zvýšenie kvality života obyvateľov obce, pre zvýšenie jeho konkurencieschopnosti a ekonomickej výkonnosti s vyváženým rozvojom oblastí trvale udržateľného rozvoja. |
Zdroj: vlastné spracovanie
Vízia |
||
1. Prioritná oblasť – Hospodárska |
2. Prioritná oblasť – Sociálna |
3. Prioritná oblasť – Environmentálna |
ciele Administratívne budovy Miestne komunikácie
|
ciele Ihriská Školstvo a vzdelanie
|
ciele Odpadové hospodárstvo Ochrana životného prostredia |
Opatrenie 1.1 Rekonštrukcia a modernizácia administratívnych budov Opatrenie 1.2 Rekonštrukcia a výstavba miestnych komunikácií |
Opatrenie 2.1 Budovanie a modernizácia ihrísk Opatrenie 2.2 Rekonštrukcia a modernizácia školských zariadení
|
Opatrenie 3.1 Aktivity v oblasti odpadového hospodárstva Opatrenie 3.2 Aktivity v oblasti ochrany životného prostredia |
Zdroj: vlastné spracovanie
4 Programová časť
Programová časť PHSR nadväzuje na strategickú časť a obsahuje opatrenia a projekty vrátane ich priradenia k jednotlivým cieľom a prioritám. Zmyslom programovej časti je jej príspevok k splneniu stanoveného strategického cieľa: Vytvoriť podmienky pre zvýšenie kvality života obyvateľov obce, pre zvýšenie jeho konkurencieschopnosti a ekonomickej výkonnosti s vyváženým rozvojom oblastí trvale udržateľného rozvoja.
Metodika tvorby PHSR udáva nasledovný postup:
– Pracovná skupina špecifikovala opatrenia, navrhla k nim aktivity a stanovila poradie dôležitosti opatrení a aktivít, projektov vrátane merateľných ukazovateľov výsledku a dopadu. (Formulár č. P 1 – Tabuľka opatrení, aktivít a projektov podľa oblastí).
– Riadiaci tím vypracoval sumárny návrh aktivít a projektov ako východisko pre Akčný plán.
– Riadiaci tím stanovil termíny realizácie aktivít, projektov (roky) a odhad ich financovania (výška a zdroje financovania).
– Riadiaci tím zabezpečil vypracovanie formulárov pre prípravu navrhnutých projektov (Formulár P 3 – Formulár pre prípravu projektu).
4.1 Opatrenia a projekty vrátane ich priradenia k jednotlivým prioritám
Formulár P1 – Tabuľka opatrení, projektov a priorít podľa oblastí
PRIORITNÁ OBLASŤ 1 – HOSPODÁRSKA OBLASŤ |
||
Opatrenie |
Projekt/Aktivita |
Prioritná oblasť/oblasť |
Opatrenie 1.1 Rekonštrukcia a modernizácia administratívnych budov |
1.1.1 Rekonštrukcia a prístavba požiarnej zbrojnice |
Hospodárska oblasť |
Opatrenie 1.2 Rekonštrukcia a výstavba miestnych komunikácií |
1.2.1 Rekonštrukcia a výstavba obecných ciest a chodníkov |
|
PRIORITNÁ OBLASŤ 2 – SOCIÁLNA OBLASŤ |
||
Opatrenie |
Projekt/Aktivita |
Prioritná oblasť/oblasť |
Opatrenie 2.1 Budovanie a modernizácia ihrísk |
2.1.1 Výstavba multifunkčného ihriska |
Sociálna oblasť |
2.1.2 Výstavba detského ihriska |
||
Opatrenie 2.2 Rekonštrukcia a modernizácia školských zariadení
|
2.2.1 Rekonštrukcia ZŠ s MŠ -zateplenie, oprava strechy, oprava kúrenia a elektroinštalácie |
|
2.2.2 Rekonštrukcia bývalej ZŠ |
PRIORITNÁ OBLASŤ 3 – ENVIRONMENTÁLNA OBLASŤ |
||
Opatrenie |
Projekt/Aktivita |
Prioritná oblasť/oblasť |
Opatrenie 3.1 Aktivity v oblasti odpadového hospodárstva |
3.1.1 Výstavba zberného dvora |
Environmentálna oblasť |
3.1.2 Dobudovanie obecnej kanalizácie |
||
Opatrenie 3.2 Aktivity v oblasti ochrany životného prostredia |
3.2.1 Rekultivácia obecného potoka |
Zdroj: vlastné spracovanie
4.2 Súbor ukazovateľov výsledkov a dopadov
Súčasťou programovej časti je aj stanovenie ukazovateľov pre hodnotenie PHSR. Ukazovatele sú rozdelené do troch kategórií:
– ukazovatele výstupu – práce, tovary a služby, ktoré boli financované počas realizácie aktivít projektu vyjadrené z finančného a vecného hľadiska,
– ukazovatele výsledku – okamžitý efekt realizácie aktivít projektu, ktorý je k dispozícii pre cieľovú skupinu alebo sa jedná o služby poskytnuté cieľovej skupine,
– ukazovatele dopadu – dlhodobý efekt vplyvu na danú prioritnú oblasť alebo cieľovú skupinu, ktorý však realizátor projektu nemôže ovplyvniť.
Pre oblasť hodnotenia dopadov pre PHSR obce boli ako východiskové hodnoty dopadových ukazovateľov stanovené dopadové ukazovatele na nulovej úrovni a hodnotenie dopadov sa uskutočňuje k roku 2020.
Formulár č. P3 – formulár pre prípravu projektov
Základné údaje o projektovom zámere č. 1.2.1 |
|||||||||
Názov projektu |
Rekonštrukcia a výstavba obecných ciest a chodníkov |
||||||||
Garant |
Obec Dolné Dubové |
||||||||
Kontaktná osoba garanta |
Starosta obce |
||||||||
Partneri garanta (spolupráca s) |
Obecné zastupiteľstvo |
||||||||
Začatie a ukončenie projektu |
Január 2016 – December 2018 |
||||||||
Stav projektu pred realizáciou |
Nedostatočný technický stav obecných komunikácií |
||||||||
Cieľ projektu |
Modernizácia a zlepšenie technického stavu komunikácií |
||||||||
Výstupy |
Rekonštruované a novovybudované miestne komunikácie |
||||||||
Užívatelia |
Obyvatelia obce |
||||||||
Indikátory monitoringu |
Zníženie verejných výdavkov |
||||||||
Zmluvné podmienky |
VO – výber dodávateľa |
||||||||
Riziká |
Neschválenie NFP, výber dodávateľa cez VO |
||||||||
Poznámky |
|
||||||||
Realizácia projektu |
|||||||||
Fáza/míľnik |
Súčinnosť iného odboru alebo subjektu |
Termín (mesiac/rok) |
|||||||
Prerokovanie projektového zámeru |
Obecné zastupiteľstvo |
06/2015 |
|||||||
Príprava projektovej dokumentácie |
Starosta |
06/2015 |
|||||||
Vydanie stavebného povolenia |
Stavebný úrad |
12/2015 |
|||||||
Spracovanie žiadosti o NFP |
Externý manažment |
12/2015 |
|||||||
Výber dodávateľa, podpis zmluvy |
Obecné zastupiteľstvo, starosta |
12/2015 |
|||||||
Realizácia projektu |
Starosta, dodávateľ |
01/2016 –12/2018 |
|||||||
Kolaudácia |
Starosta |
01/2019 |
|||||||
Financovanie projektu |
|||||||||
Druh výdavku |
Termín (rok) |
Náklady spolu (EUR) |
z toho verejné zdroje |
z toho iné zdroje |
|||||
EÚ |
ŠR |
VÚC |
Obec |
||||||
Realizácia projektu |
2016-2018 |
300 000 |
85 000 |
15 000 |
0 |
50 000 |
150 000 |
||
SPOLU |
|
300 000 |
85 000 |
15 000 |
0 |
50 000 |
150 000 |
||
Zdroj: vlastné spracovanie
5 Realizačná časť
Realizačná časť je zameraná na popis postupov inštitucionálneho a organizačného zabezpečenia realizácie programu rozvoja obce, systém monitorovania a hodnotenia plnenia programu rozvoja obce s ustanovením merateľných ukazovateľov, vecný a časový harmonogram realizácie programu rozvoja obce s formou akčných plánov. Realizačná časť obsahuje:
– východiská,
– popis úloh jednotlivých partnerov pri realizácii PHSR,
– popis postupov inštitucionálneho a organizačného zabezpečenia,
– stručný popis komunikačnej stratégie PHSR k jednotlivým cieľovým skupinám,
– popis systému monitorovania a hodnotenia plnenia PHSR,
– akčný plán s výhľadom na roky 2015-2016.
5.1 Východiská a popis úloh jednotlivých partnerov pri realizácii
Obecný úrad má v oblasti prípravy a realizácie programu rozvoja dostatočné skúsenosti na programovej aj projektovej úrovni. Pri realizácii PHSR vystupujú ako partneri obyvatelia obce, ktorí boli prizvaní a zúčastnili sa verejných stretnutí, kde definovali svoje požiadavky, spolupracovali pri definovaní silných a slabých stránok svojej obce. Následne aktívne pristupovali k prerokovaniu finálneho návrhu PHSR obce. V rámci prípravy dokumentu bol vypracovaný i dotazník, ktorý bol distribuovaný obcou do domácnosti. Vzhľadom na nízku návratnosť a malú výpovednú hodnotu, pristúpila obec k verejným stretnutiam s občanmi/podnikateľmi a záujmovými skupinami. Rovnako tak poslanci a zamestnanci OcÚ boli prizvaní ku konzultácii jednotlivých častí strategického dokumentu.
5.2 Popis postupov organizačného a inštitucionálneho zabezpečenia realizácie PHSR
Realizácia PHSR obce je činnosťou samosprávy obce a obec ju vykonáva prostredníctvom svojich orgánov (obecné zastupiteľstvo, starosta). Samospráva jedenkrát ročne získa a spracuje pripomienky poslancov, OcÚ, partnerov a verejnosti, do leta v čase začiatku prípravy rozpočtu na ďalší rok. Táto činnosť je naplánovaná do termínu september príslušného roku, kedy bude predložené hodnotenie PHSR za predchádzajúci rok, aj jeho prípadná aktualizácia.
Vo vzťahu k realizácii PHSR obecné zastupiteľstvo berie na vedomie návrh strategickej časti dokumentu, schvaľuje celý dokument PHSR a každoročne schvaľuje vyhodnotenie jeho plnenia. Obecné zastupiteľstvo taktiež schvaľuje spolufinancovanie projektov. Obecné zastupiteľstvo schvaľuje každoročne hodnotiace a monitorovacie správy, rozhoduje o prípadných zmenách a aktualizácii programu.
Najvyšším výkonným orgánom obce a jeho predstaviteľom je starosta. Rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nespadajú do právomocí a kompetencií obecného zastupiteľstva. Starosta sa spolupodieľal na príprave dokumentu, riadil proces realizácie, podpisuje schválenie celého dokumentu, vykonáva uznesenia a zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám (radiace orgány príslušných operačných programov, dodávatelia, kontrolné skupiny projektov a i.).
Inštitucionálnu a administratívnu stránku zabezpečuje obecný úrad. Vzhľadom na personálne poddimenzovanie obecnej samosprávy, bude obecný úrad (v prípade nutnosti a zváženia možností) spolupracovať s externými konzultačnými spoločnosťami.
5.3 Stručný popis komunikačnej stratégie
Rôzne formy komunikácie budú súčasťou každého z pripravovaných a realizovaných projektov PHSR v rámci povinnej i nepovinnej činnosti informovania a publicity (pri projektoch financovaných z EŠIF a dotačných titulov) alebo v rámci komunikácie zainteresovaných cieľových skupín pri príprave a realizácii jednotlivých projektov. Vzhľadom na charakter obce, prebieha komunikácia osobným stykom s predstaviteľmi/zamestnancami obce, alebo priamou účasťou na zasadnutiach obecného zastupiteľstva. Dôležitým nástrojom komunikácie je pre obec webová stránka, ďalej informačná tabuľa, rozhlas a noviny. Komunikácia s obyvateľmi prebieha neustále až do ukončenia platnosti PHSR.
Ďalším nástrojom komunikácie sú i rokovania v rámci obecného zastupiteľstva, kde materiál na rokovanie pripravuje starosta obce v súčinnosti so zamestnancami obce. Rovnako tak hlavný kontrolór, vychádzajúc z definície jeho funkcie, môže dať stanovisko k prerokovanému materiálu.
5.4 Systém monitorovania a hodnotenia
Proces monitorovania PHSR sa vykonáva systematicky a priebežne počas celého trvania PHSR až do ukončenia jeho platnosti. Výstupom monitorovania je monitorovacia správa za príslušný rok schválená v OcÚ, resp. monitorovacia správa schválená riadiacim orgánom v systéme ITMS alebo podobnom. Za prípravu monitorovacej správy zodpovedá príslušný garant podľa povahy projektu. Jednať sa pritom môže o starostu obce, hlavného kontrolóra obce, poslancov, resp. inú poverenú osobu.
Cieľom monitorovania je získavanie informácii o reálnom plnení opatrení, o prípadnom negatívnom vývoji, spôsobe realizácie, definovanie a prijatie nápravných opatrení.
Samospráva jedenkrát ročne získa a spracuje pripomienky partnerov, OcÚ, poslancov a verejnosti, do leta v čase začiatku prípravy rozpočtu na ďalší rok. Táto činnosť je naplánovaná do termínu príslušného roku, kedy bude predložené hodnotenie PHSR za predchádzajúci rok, jeho prípadná aktualizácia, hodnotenie ukazovateľov vrátane korekcií v rámci pravidelného každoročného hodnotenia. V prípade nutnosti korekcií mimo stanovené termíny vykoná korekciu starosta obce. Celkový plán hodnotenia je spracovaný vo Formulári R5.
Formulár č. R 5 – Plán hodnotenia a monitorovania
Plán priebežných hodnotení PHSR na programové obdobie 2015 – 2021 |
||
Typ hodnotenia |
Vykonať prvýkrát |
Dôvod vykonania/ periodicita |
Strategické hodnotenie |
najskôr v roku 2017 |
podľa rozhodnutia obce a vzniknutej spoločenskej potreby |
Tematické hodnotenie časti PHSR |
2016 |
téma hodnotenia identifikovaná ako riziková časť vo výročnej monitorovacej správe za predchádzajúci kalendárny rok |
Ad hoc mimoriadne hodnotenie |
Nerozhoduje |
pri značnom odklone od stanovených cieľov a doľahnutých hodnôt ukazovateľov |
Pri návrhu na revíziu PHSR |
||
Ad hoc hodnotenie celého PHSR alebo jeho časti |
2016-2020 |
Na základe rozhodnutia starostu, podnetu poslancov |
Zdroj: vlastné spracovanie
Formulár č. R 6 – Akčný plán na roky 2015 – 2016
Akčný plán pre oblasť PO 03 Environmentálna oblasť |
|||
Opatrenie 1.1 |
|||
3.1.2 Dobudovanie obecnej kanalizácie |
2016 |
Obec |
PRV |
Zdroj: vlastné spracovanie
Formulár č. S 3/R 7 – Záznam z verejného prerokovania
Zápis o verejnom prerokovaní strategického dokumentu
Názov dokumentu: PHSR obce Dolné Dubové na roky 2015-2021
Pripomienkovanie realizoval: Obecné zastupiteľstvo, riadiaci tím spracovania PHSR
Termín pripomienkovania: 15.12.2015
Oznam uverejnený: 04.12.2015
Text dokumentu k dispozícii: online aj v tlačenej forme na verejnom prerokovaní
Spôsob doručenia pripomienok: v diskusii na verejnom prerokovaní, prostredníctvom tlačených dotazníkov, ktoré boli k dispozícii na obecnom úrade
Počet pripomienok: celkový počet 0, akceptovaných 0
Zápis vypracoval: Peter Bobek, starosta obce Dolné Dubové
6 Finančná časť
Finančná časť obsahuje finančné zabezpečenie jednotlivých opatrení a aktivít, inštitucionálnu a organizačnú stránku realizácie programu rozvoja obce. Táto časť obsahuje:
– indikatívny finančný plán na celú realizáciu PHSR,
– model viaczdrojového financovania jednotlivých opatrení, aktivít (projektov) za účasti sociálno-ekonomických partnerov v území v prepojení na programový rozpočet obce,
– hodnotiacu tabuľku pre výber projektov.
Postupovalo sa podľa metodiky, a to nasledovne:
– Riadiaci tím zabezpečil spracovanie finančnej časti vo forme Finančného rámca pre realizáciu PHSR (Formulár č. F 6 – Finančný rámec pre realizáciu PHSR) a indikatívny finančný plán PHSR (Formulár č. F 5 – Indikatívny rozpočet – sumarizácia).
– Externý konzultant vypracoval návrhy hodnotiacich tabuliek podľa troch oblastí, (Formulár č. F 2 – Hodnotiaca tabuľka pre výber projektov).
– Návrh finančnej časti sa prerokoval v pracovnej skupine a s partnermi.
– Schválený indikatívny rozpočet sa zapracuje do programového rozpočtu samosprávy a ďalších záväzných dokumentov.
– Riadiaci tím zabezpečil rozpracovanie Indikatívneho finančného plánu do akčných plánov.
6.1 Indikatívny finančný plán na celú realizáciu PHSR
Zdroje financovania realizácie PHSR je možné rozčleniť na dve základné kategórie:
Riadne zdroje finančného zabezpečenia
Verejné zdroje
– štátny rozpočet,
– štátne účelové fondy (Environmentálny fond, Štátny fond rozvoja bývania, Recyklačný fond),
– rozpočet vyšších územných celkov (VÚC),
– rozpočet obce.
Iné zdroje
– prostriedky fyzických osôb,
– prostriedky právnických osôb,
– úvery,
– príspevky medzinárodných organizácií,
– iné prostriedky.
Doplnkové zdroje finančného zabezpečenia
– finančné prostriedky z Európskej únie (programovacie obdobie 2014-2020)
6.2 Model viaczdrojového financovania jednotlivých projektov
Financovanie jednotlivých projektov bude viaczdrojové, pričom bude závisieť od aktuálnej finančnej situácie obce a aktuálnych potrieb. Financovanie sa bude opierať o zdroje obce, štátu, EÚ, VÚC a súkromné zdroje. Vyčíslenie jednotlivých zámerov bolo stanovené kvalifikovaným odhadom, prieskumom a taktiež sa vychádzalo z existujúcich výkazov výmer/rozpočtov projektantov. Finálne podoby budú súčasťou ŽoNFP a budú vychádzať najmä z procesu verejného obstarávania.
Formulár č. F 3 – Model viaczdrojového financovania – intervenčná matica
Zdroj: vlastné spracovanie
Formulár č. F 5 – Indikatívny rozpočet – sumarizácia
Zdroj: vlastné spracovanie
Formulár č. F 6 – Finančný rámec pre realizáciu PHSR pre potreby súhrnného prehľadu plánovaných projektov a aktivít je súčasťou príloh.
6.3 Systém hodnotenia a zaraďovania projektov do financovania
Pri schvaľovaní financovania jednotlivých projektov je nutné prihliadať na ich dôležitosť a význam vo vzťahu k rozvoju obce. Najvyššiu prioritu majú projekty, ktoré vyplývajú priamo z legislatívy (SR, EÚ) a projekty riešiace havarijnú alebo mimoriadnu situáciu. Do kategórie s vysokou prioritou sú zaradené projekty s oporou vo VZN obce, projekty MAS a projekty s vydaným právoplatným stavebným povolením a ukončeným procesom verejného obstarávania. Strednú prioritu majú projekty, ktoré majú možnosť uchádzať sa o cudzie a doplnkové zdroje financovania (majú oporu v programovej štruktúre operačných programov a prioritných osí EŠIF). Do kategórie 4 a 5 spadajú projekty nachádzajúce sa vo fáze úvah (bez stavebného povolenia či ukončeného procesu VO).
Formulár F2 – Hodnotiaca tabuľka pre výber projektov (upravený pre potreby obce)
Kategória |
Úroveň dôležitosti |
Hodnotiace kritérium – Opis podmienok pre zaradenie do priority |
Projekt |
1 |
Najvyššia |
a) Projekty vyplývajúce zo zákona a/alebo legislatívy EÚ b) Projekty riešiace havarijnú alebo mimoriadnu situáciu Splnená jedna z podmienok |
1.2.1, 3.1.2, 2.2.1 |
2 |
Vysoká |
a) Projekty vyplývajúce a podporené v rámci VZN obce b) Projekty s právoplatným stavebným povolením a ukončeným VO c) Projekty MAS Splnená jedna z podmienok |
2.2.2, 2.1.1, 2.1.2, 1.1.1 |
3 |
Stredná |
Projekty, ktoré majú možnosť uchádzať sa o cudzie a doplnkové zdroje financovania |
3.1.1 |
4 |
Nízka |
a) Projekty definované ako zámery / v štádiu úvah. |
3.2.1 |
5 |
Najnižšia |
Ostatné |
|
Zdroj: vlastné spracovanie
7 Záverečná časť
Formulár č. Z 1 - Schválenie PHSR
Schválenie PHSR |
|
Dokument |
– Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce Dolné Dubové na roky 2015 – 2021. – Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce je strednodobý rozvojový dokument, ktorý je vypracovaný v súlade s cieľmi a prioritami ustanovenými v národnej stratégii a zohľadňuje ciele a priority ustanovené v programe hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja vyššieho územného celku, na území ktorého sa obec nachádza, a je vypracovaný podľa záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie obce. Dokument je štruktúrovaný podľa Metodiky na vypracovanie Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce/obcí/VÚC (v zmysle novely Zákona NR SR č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja schválenej vládou SR 18. Júna 2014). |
Spracovanie |
– Spracovanie: spracovanie PHSR vykonala obec v partnerstve s poradenskou spoločnosťou, ktorá koordinovala proces tvorby PHSR a zabezpečovala dodržiavanie metodických postupov, za dohodnutú finančnú odmenu. – Autorský kolektív: Ing. Tomáš Galbavý, Ing. Ondrej Hanušovský. – Obdobie spracovania – september 2015 – december 2015. |
Prerokovanie |
– Prerokovanie v orgánoch samosprávy (výbory, komisie, rada). – Verejné pripomienkovanie: 15.12.2015 – Posudzovanie SEA – nerelevantné. |
Schválenie |
– Návrh na uznesenie zastupiteľstva – obecné zastupiteľstvo schvaľuje PHSR obce Dolné Dubové na roky 2015-2021. |
Zdroj: vlastné spracovanie
8 Prílohy
Súčasťou dokumentu sú nasledovné prílohy:
– Formulár č. Ú 9 – Ex post hodnotenie predchádzajúceho PHSR
– Formulár č. A 4 – Ex post hodnotenie stavu projektovej pripravenosti
– Formulár č. A 7b Evidencia podnikateľských subjektov
– Formulár č. A 8 Evidencia mimovládnych organizácií
– Formulár č. F 6 – Finančný rámec realizácie PHSR